Orsa skaffar snabbladdare

I Orsa satsar man för framtiden och har beslutat att inskaffa en laddstation med hög effekt, så kallad snabbladdare, för elbilar. Laddstationen ska placeras vid Slipstenstorget i Orsa centrum och ska ersätta den äldre laddstolpe som sedan tidigare finns på platsen. Genom upphandling har Next Green fått uppdraget att leverera laddstationen med 50 kW effekt över likström samt 22 kW över växelström.

– Tanken bakom kommunens satsning är att kunna erbjuda såväl lokala Orsabor som besökare en möjlighet att snabbt fylla på energi i sina moderna bilar, säger Anneli Eriksson, trafikingenjör i Orsa kommun. Genom att placera laddstationen centralt i Orsa hoppas vi kunna locka fler besökare till vad Orsa har att erbjuda i centrumkärnan, fortsätter Anneli Eriksson. Vi vet sedan tidigare att vi har många turister och gäster som reser till oss med elbil, bland annat från Norge, och då känns det bra att vi inom kort kan erbjuda en fullgod möjlighet till snabbladdning, berättar Anneli Eriksson. Vidare finns det de som reser på E45 på sin väg till andra turistmål och som vi gärna vill locka in till Orsa så att de får se vilket trevligt ställe Orsa är, menar Anneli Eriksson. Projektet med snabbladdare i Orsa delfinansieras med hjälp av den offentliga stödformen Klimatklivet.

– I samband med affären med Orsa kommun utökar Next Green sitt affärserbjudande till att numera också omfatta högeffekts DC-laddare, säger Paul Eriksson, vd på Next Green. Vi har ju sedan tidigare sålt laddstationer och laddboxar baserat på växelström (AC) men kan alltså nu också utöka produktportföljen med större och kraftfullare pjäser, fortsätter Paul Eriksson. Det är produkter från GARO Efacec, ett svensk-portugisiskt samarbete, som nu tillförs Next Greens produktflora. Genom att nu kunna erbjuda såväl stora snabbladdare som laddstolpar för destinationer och laddboxar för hemmet har vi produkter för samtliga marknadssegment, berättar Paul Eriksson.

Montering och installation av laddstationen kommer att ske under september 2018. Här samarbetar vi med en lokal elinstallatör, Tomas Hanser på Ovansiljans Elmän ifrån Orsa, säger Paul Eriksson. Jag har i tidigare företagsbefattningar haft med Tomas och Ovansiljans Elmän att göra och det har alltid fungerat mycket bra. Därför känns det extra kul att vi fick till ett vinnande laddkoncept till Orsa kommun tillsammans med ett lokalt Orsaföretag, avslutar Paul Eriksson från Next Green.

3 Kommentarer

  1. Thomas Björn den 2018-06-19 kl 14:29

    Självklart kommer min bil att ladda snabbt förtod nästan att det hade med kommunens krav att göra och jag är jätte glad att det kommer en till Orsa jag bara tänker framåt det blir fler och fler elbilar och jag har redan börjat märka att det är kö vid vissa snabbladdare och om nått år kommer det märkas ännu mer, det kommer redan nu bilar med större batterier och för drygt 2år sedan när jag började köra elbil var det ungefär 3000st rena elbilar i dag är det drygt 14500. Inte många som vet om att det går att ladda flera bilar samtidigt på Delta laddarna, inte ens vissa som åker elbil, men märkt att många nyblivna elbilsägare blir förvånade att det inte går att ladda fler samtidigt, effekten stryps ju ganska fort till drygt 20kw när man laddar och då finns ju över 50% oanvänt ändå får nästa person vänta tills man är klar, rent tekniskt så låter det ju lite konstigt. Det tycker då jag. Ser fram i mot en snabbladdare i Orsa. Ha en bra dag .

  2. Thomas Björn den 2018-06-19 kl 01:50

    Det var ju toppen det kommer en snabbladdare i Orsa, men synd att det blir en Garo, dom kan ju max en bil ladda på Dc samtidigt, sen är dom ju ej uppgraderingsbara, hade varit bättre med en Delta som 4 bilar kan ladda samtidigt på och som är uppgraderingsbar, nästan alla nya i Dalarna är Delta men dom kanske är betydligt dyrare så det är därför, annars är dom ju mer framtidssäkra.

    • Next Green den 2018-06-19 kl 08:57

      Den laddare som ska levereras till Orsa uppfyller alla de krav som Orsa kommun ställde på den, till det lägsta priset. Det går att ladda DC 50 kW samtidigt som AC 22 kW och då drar den drygt 100 A vilket är max vad matningen klarar av. Jag tror nog att ditt batteri blir lika bra laddat i denna laddare som i någon annan.

      Vänliga hälsningar Paul Eriksson

Lämna en kommentar





%d bloggare gillar detta: