Next Green förvärvar laddstationssystem av Midroc Electro

Den 12:e december undertecknades ett avtal där Next Green förvärvar Midroc Electros system för laddstationer. Midroc har sedan 2009 haft som egen produkt ett system med laddstationer, utvecklat för nordiska förhållanden med en robust konstruktion som lämpar sig väl för offentliga parkeringsplatser, bostadsrättsföreningar och destinationsparkeringar.

– Bakgrunden till avtalet med Next Green ligger i att Midrocs ledning tagit ett beslut att inte ha egna produkter, berättar Ola Jonsson, marknadschef division nord på Midroc Electro. Vi kommer koncentrera sig på att leverera funktioner och tjänster, säger Ola Jonsson. Under hösten inleddes därför affärssamtal mellan Next Green och Midroc och nu har man kommit överens, säger Ola Jonsson.

– Vi är mycket glada över att kunna förvärva laddstationssystemet, fortsätter Paul Eriksson på Next Green. En vidareutveckling av produkten kommer omgående att göras och vi beräknar att under kvartal 1 2018 ha en robust och konkurrenskraftig laddstation på marknaden, säger Paul Eriksson. Vi har redan inlett diskussioner med Midroc, där de kommer att kunna installera laddstationerna från Kiruna i norr till Ystad i söder.

ng-midroc-ute

Ola Jonsson, Midroc Electro och Paul Eriksson, Next Green, i snöfallet lutande sig emot en stabil Rockcharger.

– När vi startade verksamheten i maj i år hade vi planer att på sikt utveckla egna produkter, berättar Mica Hohenthal, affärsutvecklare på Next Green. Men jag kunde inte i mina vildaste fantasier tro att vi redan första året skulle ha egna produkter i portföljen, fortsätter Mica Hohenthal glatt. Nu har vi tre produktplattformar:

  1. Garo: Ett känt svenskt fabrikat av laddprodukter med stor marknadsandel i Sverige
  2. Elinta: Högteknologiska europeiska laddprodukter, som vi har agenturen för i Sverige och Finland
  3. Rockcharger: vår egna robusta produkt som vi kommer att utveckla för att vara snabb, säker och enkel.

Det kommer att bli en fortsatt mycket spännande resa, nu när elbilsförsäljningen ökar och förfrågningarna börjar komma igång, bedömer Mica Hohenthal. Vi tror att marknaden för elbilar tar ordentlig fart under eller i slutet av 2018. De insatta i branschen bedömer att 90 – 95 % av laddningen kommer att ske i hemmet eller på arbetsplatsen. För varje elbil/hybrid som säljs kommer det behövas ca 1,6 – 1,8 laddstationer, avslutar Mica Hohenthal entusiastiskt.

ng-midroc-fleraladd

Gröna robusta laddstationer vid arbetsplatsparkering.

Lämna en kommentar